top of page

Tajemství dlouhověkosti

Italka Emma Morano se narodila v roce 1899 a až do své smrti v roce 2017 byla v dobré kondici. Milovala tanec, byla princeznou tančíren, a zpívala.

Francouzka Jeanne Calment žila v letech 1875 až 1997, dožila se 122 let. Celý život se snažila být aktivní, věnovala se šermu a až do své stovky dokonce jezdila na kole.

V poslední době přichází čím dál častěji koncept hledání smyslu života. Co je to, co hned po ránu způsobuje v lidech stav nadšení, kdy se raduje, že je další nový den? Co je to za stav, kdy i po sedmdesátce má člověk chuť a sílu slézat ledovce. přeplavat kus moře, zvednout činku, hrát tenis, golf,...Co je to za motor, který žene člověka v každém věku kupředu?


Většina z nás nepřemýšlí nad smrtí, ale týká se nás všech. Jednou přijde. Otázkou je jen kdy. Nejde o to odvrátit smrt, ale naučit se žít. Na světě existují místa, která řadíme do tzv. modré zóny. Jde o oblasti, ve kterých žije nezvykle vysoký počet lidí nad sto let. Žijí plnohodnotný aktivní šťastný život, aniž by se o to snažili. A jejich  tajemství mohou pomoci každému z nás prodloužit vlastní život  o několik dalších aktivních let.


Jak žili, nebo žijí ti, co se dožili stovky? Co dělali, dělají jinak než vy? Jaké je to tajemství dlouhověkosti? Je to prostředím? Některá místa modrých zón jsou na ostrovech, jiná v horách, některá mimo civilizaci a jiná v rušných centrech. Ačkoliv se na první pohled zdají odlišná, tato místa mají překvapivě naprosto stejné rysy. Drží se podobného schématu, díky němuž se dožívají vysokého věku.


Co tedy ti lidé dělají, že dospívají k dlouhověkosti a jsou vitální?


  1. Mají důvod vstát ráno z postele. Můžete to být to, co vás baví. Když nás opravdu nás něco baví, přináší nám to pocity radosti, štěstí, euforie, naplnění, které vás dostane do stavu plynutí a plné koncentrace - stavu flow, kdy nevnímáme čas, hlad, žízeň, jen danou činnost, která nás plně pohlcuje a naplňuje. Může jít o činnost, kterou milujete, ve které vnímáte svůj smysl života, své poslání.


Co milujete a co vás dělá šťastnými? Co je to, o čem když s někým hovoříte, tak o tom vyprávíte s vášní a jiskrou v oku a jste schopni si o tom s někým povídat i dlouhé hodiny. t důvod žít, znamená žít déle :-) Co baví vás? Opravdu vás. Ne vaše rodiče, kteří vás od pěti let nutili hrát na klavír/hrát fotbal, dokud vás to „nezačalo bavit.“


2. Jí tak, jako by na tom záležel život. Protože záleží! Jedí potraviny, často z vlastní bylinkové zahrádky, které mají léčivé účinky. Sní v průměru deset dkg sójových výrobků každý den, hodně červených sladkých brambory - batátů, které jsou plné uhlohydrátů a vlákniny. Dopřávají si čerstvé ryby a fermentovanou stravu - kvašené zelí i jiné zeleniny. Většinou jedí potraviny lokální a sezónní. Výzkumy ukázaly, že luštěniny jsou „nejdůležitějším indikátorem přežití u starších lidí“ ve všech zemích světa. Platí to i pro Japonce a jejich produkty ze sójových bobů, Švédy pochutnávající si na hnědých fazolích a hrachu nebo středomořské národy konzumující čočku, cizrnu a bílé fazole. Nárůst denního příjmu luštěnin o 20 gramů. dle vědců, snižuje o 8 % riziko předčasné smrti – to jsou jen dvě polévkové lžíce.


Dlouhověcí říkávají, že osmdesát procent jídla je pro zdraví a zbylých dvacet pro doktora. Proto jedí do polosyta a pijí do polopita. Zvláště v dnešním světě, ve kterém letí všechno hodně rychle, může princip osmdesát procent pomoci lidem s tělesnou hmotností. Kromě několika zhubnutých kilogramů se mouhou těšit i na další skutečnost - prostřednictvím jez do polosyta znovu získat schopnost věnovat pozornost vlastním signálům těla. Jde o formu vědomého stravování. Poslouchejte své tělo a naučte se rozpoznat, kdy je žaludek z osmdesáti procent sytý, kdy má dost. A další doporučení?


  • Jídlo si připravujte s láskou a z čerstvých surovin. Mělo by vám vonět a chutnat.

  • Věnujte mu svůj čas a plnou pozornost. To znamená – žádná televize, čtení novin nebo zírání do telefonu. Každé sousto pořádně rozžvýkejte.

  • Jezte každých tři až šest hodin. Výjimku tvoří lidé ze skupiny pitta, kteří rychleji tráví.

  • Jezte do polosyta – resp. do tří čtvrtin sytosti. Jinými slovy, neměli byste být hladoví, ale ani ne zcela plní, nebo dokonce přejedení.

  • Zakomponovávejte do jídla všech šest chutí – sladkou, slanou, hořkou, kyselou, trpkou a pálivou.

  • Nenuťte se do něčeho, co vám nechutná. Zároveň si dopřejte to, co máte rádi. Nicméně pozor na chutě vyvolané špatnými návyky.

  • Nejezte těsně před spaním.

  • Ihned po jídle necvičte nebo nezačínejte s jinou velkou fyzickou zátěží.

  • Pijte vodu o pokojové teplotě v průběhu celého dne.


3. Zůstávají aktivní a snaží se neupadnout. Nejčastější příčinou úmrtí starších lidí je, že upadnou. Protože neudrží rovnováhu a mají slabé nohy. Mnohdy proto, že pořád sedí na židli, na gauči. Mnoho lidí utrácí miliardy za předplatné, které většinou nevyužijí, předsevzetí nedodržují, nedokáží cvičit tak dlouho, aby něco viditelně změnili, nemají pravidelnost fyzické aktivity a zdravým návykům.


Posilujte střed těla, dolní končetiny a cit pro rovnováhu. Pravidelná fyzická činnost o nízké intenzitě – pomalé procházení do kopce a z kopce, může představovat dobrý model pro typ pohybu, kterému bychom se mohli v seniorském věku věnovat.


Zkuste si aspoň občas dopřát sezení na podlaze, které vás donutí několikrát denně vstát a sedat si. Pokud máte třeba jen malou zahrádku, plejte, zalévejte, sklízejte. Dělejte mírné nezatěžující aktivity, hýbejte se.


Nejoblíbenější zálibou stoletých v modrých zónách je zahradničení, což je sice ­tělesná námaha, ale na rozdíl od „rekreačních sportů“ nezahrnuje soutěživost. 


4. Setkávají se s přáteli - popovídat si, poradit, pomoci. Tito přátelé na život a na smrt si navzájem v modrých zónách říkají Moai. Na první pohled se může zdát, že hlavním cílem setkávání Moai je klevetění a tlachání. Ale každý člen Moai ví, že se na druhé může spolehnout. Ví, že pokud někdo onemocní, zemře mu partner nebo mu dojdou peníze, Moai zasáhne a pomůže. Je mnohem snazší procházet životem s vědomím, že existuje záchranná síť přátel. Sociální izolace neboli nedostatek sociálních vazeb je hlavním rizikovým faktorem úmrtnosti z nejrůznějších příčin. Podle aktuální studie Evropského centra pro sociální politiku a výzkum se nemá komu svěřovat s osobními problémy každý pátý senior či seniorka. Odhady ale hovoří až o polovině všech starších 75 let. Potřebujeme kontakt se svým okolím. Naše samota nás může stát 15 let našeho života. Neexistuje tableta, ani zázračný lék, který by prodloužil život o 15let. Dlouhověcí tyto roky získávají tím, že si najdou přátelé spojí se s nimi a tráví s nimi každý den část svého času.


Lidé, kteří mají blízké vztahy s druhými, obecně zažívají méně stresu, jsou šťastnější a žijí déle. Ačkoli tedy zdravý jídelníček, omezení stresu a kvalitní spánek jsou důležitými faktory pro zdravý život, stejně tak je důležité mluvit se svým sousedem, pravidelně si udělat čas na setkání s přáteli.



Obklopte si lidmi, kteří mají dobré návyky, buďte ve správné společnosti, která ovlivňuje i vaše zvyky.


Kolik opravdových přátel, na které se můžete spolehnout, ve svém životě máte? A jak to vypadá ve vašich diářích? Kde máte naplánovaný čas pro setkání s vašimi přáteli?


5. Zůstávají v klidu, nenechají se ničím rozčílit, nachází odpuštění.

Umějte nechat těžké roky minulostí a užívejte si dnešních jednoduchých radostí a daru života.


6. Odpočívají. Mějte sedmého dne v týdnu na 24 hodin své útočiště. Odpočívejte. To nemusí být ,že si lehnete a spíte. To může být odpočinek uvolnění, například při práci na zahrádce, při saunování, meditace, malování obrazu, čtení knihy, rybaření, setkání s přáteli, vnoučaty,... Zpívejte si a zachovejte si humor.  Dopřávejte si sluníčko Vitamin D, který tělo produkuje, když je pravidelně vystavováno slunečnímu záření. Slunečné paprsky podporují silnější kosti a zdravější tělo. Včas doplňujte energie s pomocí různých zdrojů.


Co pro sebe nyní můžete udělat?


  1. Napište o sobě napsat 50 silných stránek, 50 věcí, které vám jdou, které vás dobíjí, při kterých jste ve stavu plného soustředění, zcela pohlceni, ponořeni do určité činnosti. Také jsem si kdysi vypsala tyto pozitivní věcí, které mě zpětně, právě díky tomu, že jsem si je vypsala, posilovali a podporovali i v nejtěžších chvílích. My běžné činnosti bereme jako samozřejmost. To, že umíme vařit, umíme řídit auto, umíme další věci. Ale když se podíváte do okolí, možná uvidíte, že někdo jiný to neumí. A díky tomu, můžete dát světu co potřebuje, činností, kterou milujte a ještě dostanete za to třeba i zaplaceno. Takovému smyslu života se říká Ikigai.



2. Zeptejte se sami sebe: "Kolik energie teď mám?"

Pokud vnímáte, že je to méně než šedesát procent, načerpejte ji zpět. Zazdrojujte se.


Sepište si 80 svých energetických zdrojů - dvacet druhů energie psychické, dvacet emocionální, dvacet fyzické a dvacet spirituálních zdrojů k doplnění energie. Přidejte k energetickým zdrojům čas, který vám konkrétní zdroj energie zabere. Tedy co je rychlý zdroj - do minuty, který do třiceti minut, který zabere půl den, den. Tyto zdroje si nechte na očích, někde po ruce, aby vám inspirace k doplnění životní energie byla na blízko.


Pokud tento soupis zdrojů pro sebe sepíšete, dejte mi vědět. Ráda vaši snahu odměním:-)


Dlouhověkost podporuje:



Mějte krásné dny a přeji, ať se sta let dožijete, Pavlína

56 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Comments


bottom of page